LinkedIn profielfoto: Een goede foto maken voor op LinkedIn doe je zo! | Linkways

LinkedIn profielfoto: Een goede foto maken voor op LinkedIn doe je zo!

LinkedIn is jouw online visitekaartje. Het is de plek waar je connecties legt, je expertise laat zien en je zichtbaarheid als professional vergroot. Voordat iemand jouw profieltekst of werkervaring leest, zien ze eerst je foto. Een goede profielfoto op LinkedIn is dus meer dan zomaar een afbeelding, het is onderdeel van je eerste indruk.

Toch zie je nog vaak onduidelijke of onprofessionele foto’s voorbijkomen. Zonde! Want met de juiste profielfoto kun je meteen het verschil maken. Lees hoe je een goede profielfoto maakt, waar je op moet letten en hoe je deze optimaal inzet om jouw profiel sterker en aantrekkelijker te maken.

Waarom een goede profielfoto op LinkedIn belangrijk is

Jouw profielfoto is vaak het eerste wat mensen zien. Een krachtige, professionele foto kan ervoor zorgen dat iemand je uitnodiging eerder accepteert of jouw profiel sneller bekijkt. Het geeft een gezicht aan je naam en maakt je toegankelijk. 

Een goede profielfoto laat zien dat je aandacht besteedt aan je online aanwezigheid en wordt weergegeven wanneer je reacties plaatst. Zo kan iemand sneller geneigd zijn door te klikken naar jouw profiel. Het onderzoek van Affinco onderstreept dat profielen met een duidelijke, vriendelijke foto tot wel 21 keer meer profielbezoekers krijgen dan profielen zonder foto. 

Het draagt bij aan jouw personal brand en aan de uitstraling van het bedrijf of de organisatie waar je voor werkt. Dit geldt voor iedereen die net begonnen is op LinkedIn of voor de leden die al jarenlang actief zijn, een goede foto is en blijft een krachtig fundament.

Wat is een aantrekkelijke profielfoto op LinkedIn?

Een goede profielfoto voor op LinkedIn is professioneel, vriendelijk en duidelijk. Uit onderzoek blijkt dat een profielfoto met een oprechte lach vaak een positief effect heeft omdat je dan als toegankelijker wordt gezien. Je gezicht is goed zichtbaar en in het midden van de foto geplaatst. Je kijkt in de camera en laat zien wie je bent: toegankelijk, zelfverzekerd en benaderbaar.

Een belangrijke tip van professioneel portretfotograaf Arjan Broek is: gebruik een rustige achtergrond. Zo komt de focus automatisch op jou te liggen en leidt niets af van de boodschap die je wilt overbrengen. Denk bijvoorbeeld aan een egale muur of een plek met zachte, neutrale tinten.

Qua kleding kun je het beste iets kiezen dat past bij jouw branche of werkveld. Een nette blouse of colbert voor een zakelijke uitstraling, of juist iets informeler als dat beter bij jouw rol of doelgroep past. Het belangrijkste is dat je jezelf herkent in de foto, authenticiteit werkt altijd beter dan een geforceerd beeld.

Kies bij voorkeur voor een kleurenfoto, omdat je in het echt ook in kleur bent. Zo herkennen mensen je beter. Kies alleen voor een zwart-wit foto als het iets toevoegt aan de hand van je (creatieve) expertise.

Belichting en compositie: zo krijg je het beste resultaat

Goed licht is belangrijk voor een sterke foto. Natuurlijke lichtinval, zoals daglicht bij een raam, zorgt vaak voor het mooiste en meest natuurlijke effect. Vermijd harde schaduwen of fel kunstlicht, want dat kan je gezicht onnodig scherp of donker maken.

Let daarnaast op de compositie. Zet je ogen op ongeveer een derde van de foto en zorg dat er niet te veel ruimte boven je hoofd is. Een close-up van je gezicht tot ongeveer halverwege je bovenlichaam werkt vaak het beste. Zo ben je goed herkenbaar en komt je uitstraling duidelijk over.

Het is een goede investering om een profielfoto te laten maken door een professioneel fotograaf.

Zo stel je je LinkedIn foto in

Heb je een mooie, professionele foto gemaakt of laten maken? Dan is het tijd om deze op LinkedIn te plaatsen. Dat doe je zo:

  • Ga naar je LinkedIn-profiel.
  • Klik op het camera-icoon in het vak waar je profielfoto komt te staan.
  • Upload de nieuwe foto vanaf je computer of telefoon.
  • Snijd de foto bij zodat je gezicht goed in beeld is.
  • Pas eventueel nog de helderheid of het contrast aan.
  • Klik op ‘Opslaan’ — en je nieuwe profielfoto is live!

Veelgemaakte fouten bij profielfoto’s op LinkedIn

Bij het kiezen van een profielfoto gaat het vaak mis op dezelfde punten: een onscherpe foto, een foto met een “afgehakt” hoofd of een afbeelding met te veel ruis. Dit kan ervoor zorgen dat je minder professioneel overkomt. Ook zie je soms vakantiefoto’s of foto’s met andere mensen erop, dat werkt afleidend en past meestal niet bij LinkedIn.

Let er ook op dat je geen al te commerciële of overdreven geposeerde foto kiest. Authenticiteit en echtheid blijven belangrijker dan een perfecte, maar onpersoonlijke studiofoto.

Wil je nog meer uit je LinkedIn-profiel halen?

Een goede profielfoto is een mooie eerste stap, maar er is nog zoveel mogelijk om jouw zichtbaarheid en netwerk te vergroten. Bij Linkways helpen we bedrijven, teams en professionals om LinkedIn strategisch in te zetten, er is altijd een optie die bij jou past.

  • Weet jij wat je doel met LinkedIn is? Ontdek jouw unieke kracht als ondernemer en vertaal dit naar een ijzersterk, authentiek LinkedIn-profiel. In onze E-learning kun je vandaag nog beginnen met het maximale uit LinkedIn te halen. Een heldere uitleg en praktische opdrachten, vanaf de locatie waar jij dit het liefste doet. 
  • Heb je er simpelweg geen tijd voor? Dan kun je er ook voor kiezen om LinkedIn uit te besteden. Wij nemen het werk voor je uit handen, van strategie tot content en uitvoering.

LinkedIn is meer dan een online cv

Met een krachtige profielfoto laat je meteen zien dat je serieus en professioneel bezig bent met je netwerk. Het is een klein onderdeel met een grote impact en een mooie eerste stap naar meer bereik en betere connecties.

Heb je vragen of wil je advies over jouw profiel? Neem gerust contact met ons op. Samen kijken we hoe jij jezelf nog sterker kunt presenteren op LinkedIn en hoe we jouw zichtbaarheid en netwerk een boost kunnen geven.